De slimme waterstofauto Ecorunner 8 van het raceteam van de TU Delft finishte derde tijdens de Shell Eco-Marathon 2018 in Londen. Daarnaast won het team de Vehicle Design Prototype Award voor het innovatieve design van hun voertuig. Deze wedstrijd was van 5 tot en met 8 juli. Groene Hart Werkt! is een van de sponsors van deze waterstofauto.

Het hyperzuinige voertuig legde 684 kilometer af op 1 m³ waterstof. Dit is te vergelijken met een rit van Amsterdam naar het zuidelijkste puntje van Italië op slechts 1 liter brandstof!

Teamcaptain Joëel Croese vertelt vol trots: “Wij zijn ontzettend tevreden met het behalen van de derde plek! Gezien iedereen er veel tijd en moeite in heeft gestoken is dit een fantastisch gevoel. Het jaar kende ups en downs maar heeft onze passie voor duurzaamheid, in combinatie met theoretische kennis opgedaan aan de TU Delft, samengevoegd tot een praktisch en geslaagd geheel: ons voertuig ‘Ecorunner 8’. We kijken terug op een extreem leerzaam jaar en hopen dat we mensen hebben kunnen inspireren om na te denken over het gebruik van alternatieve energiebronnen.”

Shell Eco-marathon

Het Eco-Runner Team is het raceteam van de TU Delft dat extreem zuinige voertuigen ontwerpt en op deze manier wil laten zien dat de grenzen van voertuigefficiëntie nog lang niet bereikt zijn. Het team neemt elk jaar deel aan de Shell Eco-marathon, een race waarbij studenten proberen de meest efficiënte auto te bouwen.

Dagboek van het team

Lees het dagboek van het team over de voorbereidingen voor de race.

 Het is zover, de Shell Eco-Marathon is deze week officieel begonnen, het evenement waar wij het hele jaar naar toe hebben gewerkt. Momenteel zijn 19 teamleden in Londen en zijn alle voorbereidingen getroffen om vandaag een goede poging neer te zetten.

Dag 1 + 2 (zondag 1 en maandag 2 juli)

Dag 1 was enkel en alleen om naar Londen te komen. Stena Line heeft ons en al onze spullen over de Noordzee gebracht. Eenmaal aan boord hebben we een paar biertjes gedronken en WK wedstrijd Kroatië tegen Denemarken gekeken waarna we op tijd naar bed gingen. We moest namelijk vroeg uit bed omdat de InfoWheels Eco-Runner bus gevaarlijke stoffen (LiPo batterijen) aan boord had en daarom bij de vrachtwagens stond.

Dag 2 was voornamelijk al onze spullen uitpakken, tenten opzetten en onze paddock inrichten. Aan het eind van de dag heeft het technische team de auto voorbereid op de technische inspectie, welke dinsdag begon.

Dag 3 (dinsdag 3 juli)

Na een aantal uur gewacht te hebben, was het eindelijk onze beurt om naar de inspectie tent te gaan. Het gehele proces duurde meerdere uren en na alle stations doorlopen te hebben, waren er drie kleine puntjes die aangepast moesten worden voordat we door de keuring heen waren.

Dit werd door goede communicatie en snel teamwork binnen een uurtje afgehandeld. Bij de laatste test werd echter iets anders ontdekt: een van de aansluitingen van de waterstof tank naar de fuel cell was niet dicht genoeg. Op onze meetapparatuur kwam dit probleem niet aan het licht, wat impliceerde dat de technische inspectie met gevoeliger afgestelde apparatuur werkte.

Einde dag 3: nog nét niet door de inspectie heen.

Dag 4 (woensdag 4 juli)

Dag 4 begon goed: relatief snel werd er een oplossing gevonden voor het probleem met het waterstoflek. Dit betekende dat wij rond 11 uur officieel door de inspectie waren, als een van de eerste 3 teams uit onze klasse!

De testbaan ging kort na de lunch open, zodat onze bestuurder Josh belangrijke rijervaring kon opdoen. Onze eerste testsessie was kort, puur om even aan te voelen hoe het op de baan was, en of alle systemen binnen hun grenzen opereerden. De tweede sessie was een stuk langer: Josh had 7 rondjes gereden voordat we hem naar binnen riepen om temperaturen en batterij niveaus op te nemen. Deze waarden bleken uitstekend te zijn dus dag 4 was een productieve en geslaagde dag.

Dag 5 (donderdag 5 juli)

Donderdag was nog een testdag. Omdat er meer teams door de technische keuring waren, werd het steeds drukker. Zowel op de baan, als ernaast. Zo ontstond er een grote rij voordat men de baan op mocht. Vaak al uren voordat de sessie überhaupt begon. Daarnaast werkte het niet mee dat het in Londen al ongeveer een maand niet geregend had, en de zon op vol vermogen brandde. Dit droeg bij aan een matige startprocedure voordat onze tweede driver Nienke de baan op ging om een paar rondjes te rijden. Al na 2 rondjes ging het mis: omdat Nienke werd afgesneden door een andere bestuurder, moest ze hard remmen. Omdat het achterwiel heel snel blokkeert, kon Nienke niet voorkomen dat de achterband over hete asfalt schraapte, waarna we al snel een klapband kregen.

Allereerst werd besproken wat er verkeerd was gegaan tijdens deze test. De klapband was ongelukkig en werd direct vervangen door het Vehicle Dynamics team. Vervolgens werd er door de slordige start een iets duidelijkere taakverdeling gemaakt.

Nadat alles weer in orde was gemaakt, wilde we Josh snel de baan op krijgen. Met de start official was besproken dat we de rij mochten overslaan als wij volledig startklaar waren. Dat is dus precies wat wij deden. Toen we na een paar minuten aan de start verschenen, bleek dat we toch te laat waren. Schijnbaar was de sessie een half uur ingekort, iets wat aan ons voorbij was gegaan en ook niet op de schermen in het paddock te zien was.

Teleurgesteld dropen we af terug naar het paddock. Na de zeer positief verlopen donderdag, voelde deze dag als een ramp.

Na alles op een rijtje gezet te hebben, was duidelijk wat moest gebeuren: er kwam een uitgebreide en  uitgeschreven start procedure, welke elke dag vernieuwd werd, zodat we niet voor nieuwe verassingen kwamen te staan. Daarnaast werd er een nieuwe verdeling gemaakt van de taken tijdens deze procedure, om miscommunicaties te voorkomen.

Dag 6 (vrijdag 6 juli)

Race day. Na de teleurstellende dag donderdag was het team hongerig voor succes. De dag begon met een test voor de nieuwe startprocedure: Chief Engineer Coert gaf een sein rond 10 uur, dat we precies een uur later bij de oefenbaan heen en weer wilde rijden. Dit was puur om de gehele procedure te doorlopen zodat iedereen precies wist wat er van hem of haar verwacht werd. Dit ging allemaal zoals plan dus we voelden ons goed voor onze eerste poging om 15:30 uur.

Om 12 uur sloten wij aan in de rij om een redelijke plek te bemachtigen. Tijdens het wachten kwam de wedstrijdleiding naar ons toe om ons het een en ander te vragen over de vehicle design awards. Ze waren erg onder de indruk van zowel ons technisch verslag van de auto als het neurale netwerk van ons Strategy department. Voor deze prijs waren we door de eerste afvalronde heen gekomen, een fijne bevestiging van onze professionele voorbereidingen in Delft.

Om 15:30 uur werd de startprocedure gestart. Iedereen was on-call totdat we een bepaalde plek in de rij hadden bereikt. Deze plek hield in dat er nog ongeveer 15 tot 20 minuten te gaan was voordat we de starttent in moesten. Deze starttent was een fijne toevoeging: een gekoelde tent waar je nog ongeveer 10 minuten alle system kon aanzetten. Tijdens het testen moest dit in de volle zon, gedurende hectische periodes terwijl er ook nog tientallen toeschouwers om ons heen liepen.

De startprocedure ging voorspoedig, behalve een kleine issue met het versturen van wat data, gingen we zonder problemen de baan op. Tot onze zware teleurstelling kwam onze driver Josh al binnen een rondje op de radio met de klacht dat hij geen gas meer kon geven. Na een aantal minuten van systemen resetten en andere dingen proberen, lukte het toch niet om de auto aan de praat te krijgen. Toen de auto terug was in de garage konden we in eerste instantie eigenlijk niets vinden wat er fout was gegaan. Pas na een half uur kwamen het Electronics en Powertrain achter de waarschijnlijke oorzaak: een kleine kortsluiting van een USB connector op het circuit board wat de fuel cell aanstuurt, hierdoor zette de fuel cell zichzelf uit.

Als afsluiting van de dag kwam teammanager Joël met de volgende conclusie: omdat Josh moest uitwijken raakte hij een putdeksel, wat net too much was voor de connector. Helaas. Toch werd de dag positief afgesloten: hetgeen wat tijdens de testdagen niet goed ging, was nu enorm gestroomlijnd.

Het Electronics en Powertrain departement hebben de hele avond doorgewerkt om ervoor te zorgen dat zowel het versturen van data goed werkt, alsmede zijn de elektrische circuits doorlopen om vergelijkbare mankementen te voorkomen.

De volgende poging is zaterdag rond 13:00 uur Nederlandse tijd.

 © Copyright - Groene Hart Werkt

Back to Top