Duynie Group in Alphen aan den Rijn maken nieuwe producten van restproducten van andere bedrijven. Corine Kroft is duurzaamheidsmanager bij Duynie Group en vertelt hierover.

Het maximale halen uit wat anderen overhouden

“We zijn in 1968 begonnen het maken van veevoer uit bijproducten die tijdens een productieproces van andere bedrijven ontstaan,” vertelt Corine. “Nu heet dat circulair ondernemen. Duynie Group werkt inmiddels in meer afzetmarkten. Bijvoorbeeld huisdiervoeding, biomassa en grondstoffen voor technische bedrijven. Maar onze core business is nog steeds om het maximale te halen uit co-producten van voedselverwerkende bedrijven.” Corine geeft aantal voorbeelden: “Bierbrouwers houden bij het brouwen bijvoorbeeld het co-product bierbostel over. Wij vermarkten dit nu als veevoer. Maar we zijn ook aan het kijken of we de vetten en eiwitten die erin zitten kunnen gebruiken voor andere doeleinden, zoals huisdiervoeding en cosmetica. Een ander voorbeeld zijn de aardappelresten die overblijven bij het snijden van friet. De schillen zijn waardevol veevoer. In het water waarmee de friet door de fabriek wordt getransporteerd, zit zetmeel. Wij maken daar weer hoogwaardige producten van: onder andere behanglijm, zetmeel voor menselijke consumptie en ingrediënten voor huisdiervoeding.”

Waarde creëren

De slogan van Duynie Group is 'creating new value'. Corine: “We onderzoeken voortdurend hoe we waarde kunnen toevoegen door bestaande toepassingen te benutten en nieuwe toepassingen te realiseren. Innoveren zit in onze natuur. We zijn nieuwsgierig, durven dingen uit te proberen en geven niet snel op. Ook proberen we verder te kijken dan onze neus lang is. Neem restwarmte: dat is in feite ook een co-product. Een deel van onze leveranciers maakt  chips en friet. In deze fabrieken gaat veel warmte gewoon via de schoorsteen naar buiten. Wij hebben een warmtepomp ontwikkeld die deze restwarmte opwaardeert in energie voor de frituur, waardoor minder fossiele brandstof nodig is. Deze unieke warmtepomp gaan we binnenkort uittesten.”

Corine vertelt dat Duynie Group niet alleen voor zichzelf waarde creeert, maar ook voor hun leveranciers en klanten. “Dat moet ook wel want niemand richt zich op het maken van co-producten, dus de relatie met onze leveranciers is enorm belangrijk. We proberen ze te ontzorgen door hun hele pakket aan co-producten over te nemen. Wij  verwaarden die co-producten tot  hoogwaardige circulaire grondstoffen voor onze klanten in Nederland en ver daarbuiten.”

Bewijzen dat het werkt

Het is voor Corine een uitdaging om de impact van alle innovaties inzichtelijk te maken. “Je voelt aan alles dat onze inspanningen ertoe doen, maar hoe maak je duidelijk wat het oplevert? Ik vind dat we daarin nog preciezer moeten worden. Hoe mooi zou het zijn als we aan onze leveranciers en klanten écht kunnen laten zien dat we samen de wereld een stukje beter maken?”

Meer over Duynie Group
Duynie Group is een internationaal innovatief bedrijf met vestigingen in Nederland, België, Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Polen,  Slowakije, Hongarije en Rusland. Lees meer over Duynie Group.

 

 © Copyright - Groene Hart Werkt

Back to Top